نکته کوتاه امروز (۱۳): داشتن تفریحات جدید لازمه‌ی پیشرفت در زندگی کاریه

من تا اواسط سال پیش آدم تقریبا یه بعدی‌ای بودم. یعنی تمام زندگیم خلاصه می‌شد به پیشرفت در کار. هر کسی هم که می‌گفت سفری برو، سریالی ببین یا چیزای شبیه این، می‌گفتم وقت ندارم براش. نه اینکه افه بیام. عمیقا باور داشتم که برای پیشرفت باید خودمو وقف کار کنم. تسلیم کار باشم اصلا. شاید تک و توک ورزش می‌کردم، یا تو ماشین کتاب صوتی گوش می‌دادم، اما اساسا کارم زندگیم بود و مطالعه‌ها هم محدود به مقاله‌هایی بود که به کارم بیان. تا اینکه پاییز سال پیش که یه سر کیش بودم به پیشنهاد دوست عزیزم آذین کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» رو با خودم بردم و تو فاصله تحویل گرفتن اتاق هتل تو لابی شروع کردم به خوندن. جذبش شدم و ادامه دادم و چند روز بعد تموم شد. کم‌کم رفتم سراغ کتاب بعدی و همینجوری بعدی و بعدی تا اینکه بعد چند هفته ناخودآگاه از یکی دو ساعت قبل خوابم شد زمان کتاب خوندن تا اینکه راحت خوابم ببره. از طرفی برنامه ورزشم هم کم‌کم به خودش نظمی گرفت و شد فیکس روزای فرد. از اونجا که روتین شدن این دو تا عادت خیلی بهم مزه داده بود و از یه جا به بعد دیگه اصلا حس نمی‌کردم که ازم وقتی می‌گیرن، تصمیم گرفتم یکی از علاقه‌های دیرینه‌م رو عملی کنم: یادگیری گیتار آکوستیک. الان که دارم این پست رو می‌نویسم بیشتر از ۱۰ روز از خریدن گیتار می‌گذره و دارم با اپ Yousician جلو میرم. اما تو این چند ماه که از یه صرفا خوره کار تبدیل به فن کتاب و فیلم و ورزش و گیتار و مکعب روبیک و چیزای دیگه شدم، فهمیدم تفریح نه تنها به کار صدمه نمی‌زنه، که یقینا باعث پیشرفت در کار می‌شه و حتی لازمه پیشرفت تو زندگی کاریه. بیاید خلاصه بگم چرا:

۱- شما رو آدم صبورتری می‌کنه

بذارید برای اینکه خیال خودم راحت بشه همین‌جا تصریح کنم که منظورم از تفریح، تفریح‌های مفیده، نه مثلا وید زدن، دوردور یا اسنپ‌کیو بازی کردن. دارم درباره یادگیری یه هنر جدید، یه زبون جدید، یه ورزش جدید، یه علم جدید یا حتی یه بازی فکری جدید حرف می‌زنم. خیلی از این چیزایی که می‌تونید به عنوان تفریح انتخاب‌شون کنید نیاز به یادگیری دارن و با پیشرفت آروم اما روزانه همراهن. بعد یه هفته می‌بینید که بلدید پیانو بزنید، بلدید کلمات ایتالیایی رو بخونید، بلدید یه سرویس خوب تو پینگ‌پنگ بزنید یا مکعب روبیک حل کنید! می‌بینید که نسبت به یه هفته پیش‌تون چقدر آدم بهتری هستید پس هر چیزی برای پیشرفت مداوم به صبر نیاز داره! این نه تنها در کار درس مهمیه، که اعتماد به نفس‌تون رو بیشتر می‌کنه و می‌بینید که با یه کم وقت گذاشتن هر چیزی رو یاد می‌گیرید.

۲- شما رو آدم خلاق‌تری می‌کنه

روز اولی که شروع کردم گیتار بزنم تقریبا نمی‌تونستم سیم‌ها رو بگیرم. انگشتام به سیم‌های اشتباه می‌خورد و ساز صدای ناهنجاری می‌داد. اما امروز انگشتام بدون اراده من خیلی از نت‌ها رو راحت می‌گیرن. دلیلش اینه که در طول این مدت و با تمرین، ارتباطات نورونی جدیدی تو مغزم ساخته شده. ارتباطاتی که دیدن یه نت رو مستقیما ربط میدن به حالت خاص چند تا انگشت. و همون‌طور که تو پست‌های قبل درباره‌ش حرف زدیم (حرف زدیم؟) میزان خلاقیت در افراد رو «تعداد ارتباطات بخش‌های مختلف مغزشون با همدیگه» تعیین می‌کنه. خلاقیت یه چیزیه مثل بدن‌سازی. باید براش تمرین کنیم و یکی از بهترین تمرین‌ها براش، یادگیری یه چیز کاملا جدیده. دقیقا همون‌طور که عضله‌ بازوتون درد می‌گیره مغز هم اولش کار جدید سختشه و درد می‌گیره اما فرداش پیشرفت فیزیکی می‌کنه. جدا از این رشد فیزیکی خلاقیت، وقتی چیز جدیدی یاد می‌گیریم دنیاهای بیشتری هم به رومون باز می‌شه و همین دیدن افکار و چیزهای مختلف، باعث میشه ایده‌های بهتری هم نسبت به دنیا و طبیعتا کارمون داشته باشیم.

۳- شما رو آدم جذاب‌تری می‌کنه

نه فقط جذاب‌تر در رابطه، که جذاب‌تر در هر جمعی. شما وقتی ابعاد مختلفی داشته باشید در جمع‌های بیشتری حرف برای زدن دارید. حتی در جلسات کاری بیشتری می‌تونید نقطه‌های مشترک برای ایجاد همدلی با طرف مقابل و پیشبرد هدف جلسه پیدا کنید.

۴- مسیرهای جدید (یا شاید جایگزین؟) پیش پاتون می‌ذاره

چند وقت پیش که داشتیم بعد مدت‌ها با دوستم آرمان بیلیارد بازی می‌کردیم دوستم به شوخی می‌گفت استارتاپ رو ول کن برو بیلیاردباز شو! اما واقعیت اینه که زندگی گاهی با همین شوخی‌ها تغییر مسیر می‌ده. ممکنه الان شما راننده اتوبوس، مغازه‌دار، برنامه‌نویس، یا صاحب هر عنوان شغلی دیگه‌ای باشید. اما یه روز میرید نقاشی یاد می‌گیرید و می‌بینید که نه تنها بهش علاقه دارید، که چقدددر پیشرفت‌تون سریع و خفنه! اونجاس که با خودتون فکر می‌کنید شاید قراره نقاش معروف قرن ۲۱ شما باشید! رفتن سراغ چیزای جدید به عنوان تفریح مسیرهای جدیدتری به روتون باز می‌کنه که قبلا اصلا خبر نداشتید وجود دارن.

۵- استرس‌تون مشخصا کمتر می‌شه

زندگی همه ما پره از درگیری‌های کاری و استرس‌های روزمره. اما داشتن تفریحی که هیچ ربطی به کارتون نداشته باشه و دوسش داشته باشید و وقت بذارید براش به شدت می‌تونه سطح استرس‌تون رو کاهش بده (نه فقط تو مقاله‌ها که تجربه شخصیمه) و این مساویه با ذهن بازتر، وضعیت سلامتی بهتر، خواب باکیفیت‌تر، تناسب اندام بیشتر و در نتیجه: تصمیمات کاری بهتر و عاقلانه‌تر.

۶- باعث می‌شه بیشتر کار کنید!

پیگیری یه تفریح باعث می‌شه روزای تعطیل که گوشه خونه نشستید و کاری برای انجام نیست، کاری برای انجام باشه! اونم کاری مفید که دوسش دارید و با پیشرفت همراهه! داشتن یه چیز جدید برای یادگیری باعث می‌شه روی دور وقت تلف کردن و کندی کراش بازی کردن نیفتیم و وقتی حتی روزای تعطیل رو مفید طی کنیم، قطعا روزای کاری هم فرمون رو نگه می‌داریم و با همون انرژی سراغ جلوگیری از هدر رفتن وقت می‌ریم.

۷- شما رو پذیرای چالشای جدید می‌کنه

هر لحظه از یادگیری یه چیزی که قبلا بلدش نبودید با چالش همراهه! زدن یه موزیک با سرعت بالا، تلاش برای اولین استرایک تو بولینگ یا شایدم بردن حریف کامپیوتری تو حالت سخت شطرنج! همه این‌ها شما رو آدم چالشی‌تری می‌کنه و وقتی انجام‌شون میدید می‌بینید که انجام هر چیزی از شما بر میاد!

پس به نظرم ببینید همیشه دوست داشتید چی کار بکنید و همین امروز فردا استارتشو بزنید! فقط یادتون باشه که چیزای عالی فوری به دست نمیان و برای اینکه تفریحه حال بده باید اولش یه کم براش زمان بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.